Versoepeling richtlijnen

Beste patiënten,
Wij als FYSIO Eibergen zijn erg blij met de versoepeling van de landelijke RIVM-richtlijnen voor onze beroepsgroep. Ondanks dat de afgelopen weken de praktijk niet gesloten is geweest en dat bijna alle zorg via beeldbellen of telefonisch voort werd gezet, is er nu meer ruimte voor behandelingen ín onze praktijk!
Maatregelen en protocollen voor een veilige omgeving
Jullie als patiënten hebben, net als wij therapeuten, veel geduld moeten hebben over verduidelijking ten aanzien van onze werkwijze richting patiënten. Gisteravond hebben wij het verlossende woord gekregen over de opschaling van fysiotherapeutische zorg. Wij hebben de afgelopen twee weken ontzettend hard gewerkt om alle maatregelen te realiseren. Deze maatregelen en protocollen hebben wij opgesteld om jullie als patiënten de meest veilige omgeving te kunnen bieden om zorg te ontvangen en om ons als team de meest veilige omgeving te kunnen bieden om zorg te leveren.
Fysiotherapeutische zorg met passende maatregelen
Wij, FYSIO Eibergen, zijn ervan overtuigd een belangrijke bijdrage te leveren aan de kwaliteit van leven van een patiënt. Langer uitstel van zorg zal leiden tot toename van complexiteit en gezondheidsschade bij patiënten, daarom is het opschalen van de non-COVID-19 zorg hard nodig. Na de eerste hectische weken van de corona-epidemie, waarin wij in ongekende snelheid onze zorg hebben ingericht naar ‘zorg op afstand’, is het nu de tijd om de zorg opnieuw aan te passen naar directe fysiotherapeutische behandeling met passende maatregelen. Deze maatregelen zijn opgesteld op basis van adviezen en informatie van VWS, RIVM en het KNGF.
Verantwoorde zorg – onze en jouw veiligheid staat voorop!
Het is noodzakelijk om fysiotherapeutische zorg veilig en verantwoord op te schalen, met gepaste voorzorgsmaatregelen voor alle zorgverleners, om besmettingsrisico’s te beperken. Dit betekent helaas dat de nadruk nog steeds zal liggen op ‘zorg op afstand’. Dit is ook het advies vanuit het VWS en RIVM, want het compleet openstellen van de praktijk voor elke vorm van zorg zal de risico’s significant hoger maken voor onze patiënten als voor ons team.
Strikte hygiënemaatregelen
Om binnen de praktijk de fysiotherapeutische zorg te kunnen opschalen moeten met strikte hygiënemaatregelen worden opgevolgd door zowel onze fysiotherapeuten als door onze patiënten:
• Geen handen schudden
• Maximaal 5 minuten voor aanvang afspraak naar binnen
• Bij binnenkomst handen desinfecteren
• Bij binnenkomst melden bij de balie
• Na aanmelden wordt je gevraagd twee formulieren in te vullen
• Volg de looproute in de praktijk
• Er kan geen gebruik gemaakt worden van toiletten of kleedkamers
• Houd zoveel mogelijk 1,5 meter afstand
Acute zorg, post-operatieve zorg en klachtenbeelden
Het opschalen van de fysiotherapeutische zorg betekent dat wij als fysiotherapeuten worden gevraagd om patiënten en klachtenbeelden in te schalen op risico en medische noodzaak. Binnen FYSIO Eibergen hebben wij besloten om de praktijk als eerste open te stellen voor acute zorg, post-operatieve zorg en klachtenbeelden waar uitblijven van zorg leidt tot directe achteruitgang. Overige zorg zal nog steeds ‘op afstand’ worden uitgevoerd.
Risico-analyse
Wanneer jij je meldt bij ons, zal eerst een risico analyse gemaakt worden ten aanzien van COVID-19 klachten (hoesten, koorts, etc). Blijkt hieruit dat er symptomen aanwezig zijn, dan wordt zorg op afstand uitgevoerd. Wanneer er geen sprake is van risico op COVID-19 kijken wij middels gerichte vragen of de patiënt zich meldt met acute klachten, klachten na post-operatieve zorg of dat er sprake is van achteruitgang van de huidige klachten. Deze klachten zullen ook binnen de praktijk behandeld worden.
Wij zullen je helpen
Elke patiënt die zich meldt bij ons zal worden geholpen door ons team. Helaas vragen wij begrip voor de keuzes en adviezen die wij moeten maken en geven wanneer behandeling binnen de praktijk nog niet geïndiceerd is. Onze opschaling wordt gestuurd door het behouden van de veiligheid voor jou, onze patiënten, maar ook voor ons team.
Klachten? Bel of mail ons!
Heb je klachten of wil je weten of wij je binnen de praktijk kunnen helpen, bel of mail ons! Wij staan je graag te woord en geven graag advies in welke zorg wij jou kunnen bieden!
Blijf gezond, samen helpen we elkaar!
Team FYSIO Eibergen
Publicatiedatum: 01-05-2020