Sporten in corona-tijd: do’s and don’ts

Al geruime tijd houdt corona ons dagelijks leven in z’n greep. Eén van de gevolgen is de landelijke lockdown, waardoor we misschien niet meer de sport(en) kunnen uitoefenen die we graag zouden willen uitoefenen. Om toch fit en in beweging te blijven, zoeken we massaal naar alternatieven die wél binnen de huidige corona-richtlijnen passen. Denk hierbij aan buitensporten zoals hardlopen, fietsen of wandelen. Maar ook thuis gaan we massaal aan de slag met gewichtjes, kettlebells en ‘home workout’-video’s op YouTube.

 

SPORTEN MAAR DAN ANDERS…
Gebleken is dat velen van ons beginnen met het beoefenen van andere sporten of sportieve activiteiten, zonder daar in het verleden ooit ervaring in te hebben opgedaan. Al lijkt een rondje hardlopen zo simpel of denk je dat een ‘online home-workout’ peanuts is, niets is minder waar. Net zoals het beoefenen van de sport die je normaal gesproken zou doen, heeft het lichaam tijd nodig om zich aan te passen aan iets nieuws.

 

TOENAME VAN BLESSURES
Na de eerste lockdown viel het ons op dat we meer patiënten zagen met sportgerelateerde blessures. Het overgrote deel van hen gaf aan ‘gewoon’ van sportactiviteit te zijn veranderd. En daarin zit ‘t ‘m nou juist. Zo lijkt een half uurtje spinning in de sportschool voor het lichaam niet op 5 kilometer hardlopen. Hoewel beide activiteiten zwaar kunnen zijn, kun je beide activiteiten conditioneel misschien aan, maar zit er een wezenlijk verschil in de belasting van pezen, spieren en banden. Gemiddeld komt er per hardlooppas 4 tot 6 keer het lichaamsgewicht op het been terecht. Dat haal je niet op je spinningfiets. De lichamelijke belasting is dus anders dan je gewend bent en daarmee is de kans aanwezig dat er klachten of blessures ontstaan.
Deze ‘overbelasting’ wordt helaas na langere tijd van ‘overbelasten’ duidelijk. En wanneer deze overbelastingen er zijn, kom je er niet makkelijk snel van af. Dus een goed op jou afgestemde opbouw is de kunst om het lichaam aan te laten passen aan je nieuwe belasting, zodat je het risico op blessures verlaagt.

 

DO’S AND DON’TS
Het is een inkoppertje, maar ga niet van 0 naar 100. Wil je (anders) gaan sporten, dan kan een sportfysiotherapeut je helpen om een programma af te stemmen op jouw fysieke belastbaarheid. Ben je al lekker aan het sporten, denk er dan aan dat klachten na het sporten binnen 24 uur weggetrokken moeten zijn voordat je weer kan sporten. Houden de klachten langer aan, verlaag dan je sportbelasting dan met 50%. Even een tandje terug dus. Op deze manier voorkom je overbelasting en blessures. Heb je op dit moment klachten? Laat je checken door een sportfysiotherapeut en maak samen een opbouw om van de klachten af te komen.

 

SNEAK PEEK NAAR VOLGENDE MAAND…
Eind februari kunnen jullie wederom een artikel van ons lezen in de fysieke en digitale krant van Nieuws uit Berkelland.
De volgende keer staat in het teken van de (gezondheids)effecten van langdurig thuiswerken.
Uiteraard geven we een aantal tips om bijvoorbeeld klachten te voorkomen.

Publicatiedatum: 29-01-2021


« Terug naar het overzicht