Een goede houding is gedrag

Bijna dagelijks komen patiënten bij ons in de praktijk met de vraag “Wat is eigenlijk de beste houding?” of “Wat kan ik doen aan mijn slechte houding?”. Nou, over één ding kunnen we dan duidelijk zijn: de juiste of beste houding bestaat niet…

Dit in tegenstelling wat vaak beweerd wordt. Wij mensen zijn namelijk niet gemaakt om bijvoorbeeld voor langere tijd in dezelfde houding te zitten, te staan of te werken. Het wisselen of variëren van je houding is het allerbelangrijkste om fysieke klachten te voorkomen.

Wij als volwassenen zijn dit variëren in lichaamshoudingen naarmate we steeds ouder werden steeds meer uit het oog verloren. Vergelijk volwassenen maar eens met jonge kinderen. Zij zitten het liefst om de minuut in allerlei (soms onmogelijke) houdingen, waarvan volwassenen in eerste instantie zouden zeggen “Hm, dat is geen goede houding.”. Maar dit doen zij, omdat hun lijf hiermee eigenlijk aan ‘beweeg me!’. Naarmate men volwassen wordt, spelen andere zaken een rol, zoals het behalen van die deadline op het werk of we vergeten simpelweg te bewegen. Dan komen we na een drukke werkdag thuis, ploffen we op de bank en komen we daar alleen van af om in bed te gaan liggen. Met als gevolg dat je klachten kan krijgen, bij wijze van vanaf de kruin tot aan de voetzolen.

“Maar als ik zo’n korset koop via het internet, dat mij helpt om rechtop te blijven met de schouders naar achteren?” Dan zit je alsnog met hetzelfde probleem: er is geen variatie. Het zal op de korte termijn wellicht prettig aanvoelen, maar omdat je niet kan variëren in houding zal je ook bij deze ‘goede houding’ op termijn klachten gaan ontwikkelen.

“Maar een goede houding is toch beter voor je gewrichten?”. Het is een feit dat houding invloed heeft op de krachten die werken op gewrichten. Maar het klopt niet dat een ‘goede houding’ beter is. Met gebogen rug zitten of tillen vergroot de druk op de wervels, maar deze wervels zijn gemaakt om die druk te weerstaan. Maar alleen als de bewegelijkheid en kracht van spieren groot genoeg is. Dus: streef niet naar ‘de beste houding’ maar beweeg, train en vooral… varieer!

Publicatiedatum: 01-04-2021


Terug naar overzicht