Aan je (thuis)werkplek gekluisterd

Door de corona-maatregelen kan het zijn dat je naar verhouding meer of zelfs volledig thuis werkt. Een paar weken vertoeven aan de keukentafel was nog te overzien, maar niemand voorzag dat deze situatie inmiddels bijna een jaar zou duren. Als je thuis werkt moet je goed in staat zijn om je werk te kunnen doen. Naast de inrichting van de werkplek zijn er meer tips & tricks om ervoor te zorgen dat jij thuis aan de slag kunt.

Werk versus thuis
Op je werk heb je vaak een andere mindset. Logisch, want je associeert werken met de plek waar je daadwerkelijk werkt. Dit betekent ook dat ‘thuis’ niet gelijk is aan ‘werken’. Zorg er daarom voor dat als je thuis werkt, je een vaste werkplek heb. Dit is goed voor je focus, maar zorgt er ook voor dat je aan het einde van de werkdag ‘de deur achter je dicht kunt trekken’. Doe je dit niet, dan zal je merken dat je (onbewust) 24/7 met je werk bezig bent, wat vervolgens stress oplevert.

De mythe: werkhouding
Natuurlijk is een ergonomische bureaustoel belangrijk en moet je beeldscherm op de goede hoogte staan. Maar deze aspecten gaan je niet van rugpijn weerhouden als jij niet vaak genoeg beweegt. Ons lijf is niet gemaakt om lang in dezelfde positie te zitten. Wanneer je onderuitgezakt op de bank zit heeft dit net zo’n negatief effect op je lichaam als wanneer je keurig rechtop zit op je bureaustoel. De afwezigheid van variatie in houding en beweging maakt dat je klachten krijgt. Zet daarom bijvoorbeeld een timer aan en loop elke 30 minuten een rondje door het huis, ga staand bellen of doe elk uur 20 kniebuigingen.

Thuiskomen van je werk
Daarnaast is het van belang om een goede werk-privé balans te vinden. Zoals hierboven genoemd is een vaste werkplek een manier werk van privé te scheiden. Dit kan prima de keukentafel zijn, maar zorg er voor dat je je werkspullen na je werk kunt opbergen zodat je je werkdag echt afsluit. Daarnaast is het belangrijk om je gebruikelijke werktijden te hanteren. De meeste mensen hebben de neiging om langer door te werken, omdat ze vanuit huis werken. Dit levert meer stress en spanning op, wat kan leiden tot fysieke klachten.

Blijf voldoende bewegen
Zoals we in onze vorige blog al aangaven, zijn we vanwege de huidige corona-maatregelen minder of anders gaan sporten. Het kan zijn dat je na een thuiswerkdag geen puf meer hebt om ’s avonds nog te sporten. Toch is het goed om voldoende te blijven bewegen, juist vanwege het positieve effect ervan op je fysieke en mentale gesteldheid. Al wandel je maar even tussen de middag een blokje om – de frisse lucht zal je goed doen en geeft je weer nieuwe energie.

Klachten?
Merk je dat je door het thuiswerken lichamelijke klachten krijgt, bijvoorbeeld aan nek of rug? Neem dan contact op met je fysiotherapeut. Hij of zij kan je helpen om je te adviseren om de klachten te verminderen, zodat jij op een prettige manier thuis kunt werken.

Publicatiedatum: 25-02-2021


« Terug naar het overzicht